lørdag 25. april 2009

Spor med "teigsøk"

I dag la Nina ut ett kort spor til meg, med mange gjenstander. Jeg ville trene på gjenstander i sporet med Storm. Sporet var på barnålsbunn og Nina hadde merket alle gjenstandene for meg, slik at jeg kunne stoppe Storm fra å gå forbi dem. Det gikk også over grusveien og videre på andre siden ett stykke. Der det krysset grusveien fikk det også en krysning av meg, for jeg kom opp veien etter å ha lagt ut spor for Ronny.
Sporet fikk ligge i 2 1/2 time før jeg gikk det og vi nøyt sola og varmen ( 19 grader i skyggen). Storm hadde litt vansker med å finne det på første forsøk og dro ut i feil retning ift. det jeg visste at sporet gikk. Vi gjorde ett nytt forsøk og Storm fant sporet. Han fant den første gjenstanden før han gikk av sporet igjen. Jeg lot han gjøre det, men når jeg var sikker på at vi var helt på ville veier, gikk vi tilbake igjen og Storm tok sporet igjen ( Han gikk litt bakspor før han gikk rett vei her) . Nå fant han to gjenstander til før han var av det igjen. Nå var vi kommet nesten ned til "festningene" til paintballgutta. Her hadde Storm ett par minutter med "teigsøk" og ville helst sjekke ut alle "festningene" før han kom tilbake og fant sporet igjen. Etter dette tror jeg han var på sporet resten av tiden. Vi fant iallefall alle gjenstandene Nina hadde lagt ut og slutten. Over grusveien og mitt kryssende spor gikk det kjempefint. Han fortsatte bare rett over og inn i skogen på andre siden og så ikke ut til å ense noen andre spor eller lukter :-).

Når det gjelder gjenstandene så markerte Storm dem, men ville videre i sporet. Når jeg holdt han igjen og brukte tid på at han skulle markere bedre la han seg ned foran dem og ventet på godbiter. Det ser ut som for meg at jeg kanskje bare skal fortsette å trene dekkmarkering på gjenstander i sporet. Han bruker konsekvent dekkmarkering på sluttgjenstanden.
I dag virket det som han har begynt å skjønne at vi er ferdige med å jobbe med sporet når sele og sporline er tatt av. ( Eller så var han bare utslitt pga. varmen.:-) )

Ingen kommentarer: