tirsdag 1. desember 2009

Meldingstrening og figuranter

Vi har trent mye melding i høst. Noe har vært mindre vellykket og annet mer vellykket. Jeg har ikke klart å se noe tydelig mønster i vanskene bortsett fra at når vi har vært i Vigreskogen så har ting fungert mye dårligere og Storm har tullet mye mer. Han har ikke hatt noe gjennomgående problemer med å holde på bittet.
Det han har "tullet" med har vært å snuse rundt figuranten før han tok bittet og snuset og stoppet på vei inn til meg. Det løsnet og ble mindre vas med han når jeg klarte tie stille. Så det var vel vanske nr. 1 - min munndiare.
Det som har fungert best og gitt flest vellykkede meldinger har vært kveldstreninger, der det har vært mørkt og litt rufsevær, slik at jeg ikke har sett Storm noe særlig.Også her må det være min manglende munndiare som har vært medvirkende. (tror neppe det er regnet, mørket og vinden iallefall)
Nå har vi kommet så langt at vi har figurantene ute på 50 meter i runderingsløypa og eneste påvirkningen Storm får er lyset fra lyktene dems. (fortsatt med løsbitt)
Det jeg tror jeg må begynne å fokusere mer på nå er innkomsten og hva vi to bedriver på midtlinja.

Gjennom all meldingstreningen så har jeg fått god anledning til å se på Storm sammen med figurantene. Jeg har fått høre flere ganger at Storm har liten interesse for figuranter eller at belønningen jeg bruker ikke er god nok. Borsett fra Paul som sa noe sånt som dette første gang ( han har ikke vært det før nå i høst) han var figurant for Storm at; det ikke var noe vanskelig å belønne Storm, og at det i så fall var figurantene som ikke var gode nok.

Sånn jeg tolker det jeg ser er som følger (og jeg er vel nødvendigvis ikke objektiv). Når det er figuranter som står eller virker litt dominerende i kroppsspråket så snuser Storm rundt dem med ørene bakover før han tar kontakt ( noe jeg antar er ett dempende signal fra Storms side)
Figuranter som leker med han og godbitene som han skulle vært en mye mindre valp enn den store hunden han er , de figurantene elsker han. Han synes det er fantastisk dersom de ruller rundt på bakken med han eller koser litt voldsomt med han. Så etter min mening så er han bare litt sær på hva han forventer av figurantene og ikke nødvendigvis hverken uinteressert eller med dårlig belønning, og ikke tror jeg han skiller på figurantene. ( men som sagt jeg er ikke helt objektiv siden det er min egen hund det gjelder) Jeg prøver ikke å si at noen er dårlige figuranter, for det er dere ikke, jeg har bare en litt sær hund når det gjelder godbitbelønning.

Ingen kommentarer: