lørdag 21. mai 2011

Mer eller mindre vellykket

Sist lørdag (14.mai) ville jeg trene lydighet istede for rundering, for å snart få tatt appellen. Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt, planlagt eller trodd, men jeg fant ut at lille tullegutten trenger masse trening på fellesdekk og fri ved fot uten at han er i line(selv om linen bare henger etter han) og med at det er flere hunder tilstede som forstyrrelser.
Likevel valgte jeg å forsøke meg på appellen på onsdag, vel vitende om at vi kom til å stryke på minst to av øvelsene. Det gjorde vi også. Men jeg var likevel fornøyd, for jeg syntes at jeg egentlig hadde kontroll over han selv om han både reiste seg på fellesdekken og stakk fra meg under fri ved fot. Han kom tilbake når jeg ropte han inn og var ikke så oppgira at det gikk ut over neste øvelse. På fri ved fot passerte vi 1 hund og kom gjennom tre kommandoer før han så Leo (hund nr 2) og sprang mot han. Han stoppet en meter fra han og kom tilbake på min innkalling. Så var det apporten. Den tenkte jeg at skulle gå bra. Først apporterte han helt fint en caps. Så skulle han apportere en sånn drikkeflaske som kan slåes ut for hunder. Den plukket han greit, strevde litt med å holde fast over hele og mistet den. Når den så slo seg opp i fallet fant han ut at han skulle drepe den /leke med den og dermed ble apporten også stryk. (Sin egen sånn en drikkeflaske er han litt redd når jeg åpner opp, så jeg har faktisk lekt litt med han med den, og det var tydeligvis ikke lurt med tanke på apporten).
Egentlig gikk det vel heller dårlig med tanke på at vi faktisk bare bestod tilgjengelighet og innkalling. (Innkallingen syntes jeg selv at var kjempefin. Jeg ropte en gang og han kom full fart inn og satte seg på plass) Men jeg er som sagt fornøyd med at jeg hadde såpass kontroll på han (etter min mening) og så vet jeg hva vi må trene på.

Ingen kommentarer: