onsdag 4. mars 2009

Overvær og lek med figuranter

I dag var vi på den første treningen med ny laginndeling. Vi var i Hålandskogen og det var mye vind( selv der)
Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville ha litt overværstrening og at figurantene skulle prøve å leke med Storm istede for godbiter.

Første figurant( Ronny) lå 1 meter fra stien , helt i starten av stien som går forbi haugen med Lavvoen. Jeg så desverre Ronny pga refleksene før Storm og fikk ikke med meg hvor vidt han slo på ferten av han eller ikke, for jeg hadde nok med å holde Storm igjen i båndet. Men ifølge de andre så slo han på han. Neste figurant var Bjørn som lå litt lengre vekke fra stien, på samme side. Storm dro i vei oppover stien, og satte seg plutselig ned. Jeg koblet han av og han for avgårde og fant Bjørn. Jeg tror han der brukte sporet istede for å få overvær av han.
De to neste funnene gikk Storm løs. Det var veldig greit. For jeg bruker så mye energi på å holde igjen den ivrige og sterke hunden at skal jeg søke med han i line bør jeg sikkert gå med han i sele i magebelte, slik at jeg klarer å følge med på signalene han gir.
Han søkte oppover på begge sider av stien, litt ut i terrenget før han slo og for opp til lavvoen. Han for rett forbi Gro på veien, men sprang kjapt tilbake til henne, da det ikke var noen i lavvoen.
Så fikk vi en liten pause mens Ronny la seg ut for oss, den benyttet Bjørn til å forsøke å leke/ gire Storm opp på lekene. Så gikk vi en bue rundt haugen med Lavvoen på og Storm gikk og søkte og lot seg ikke forstyrre av at pipedyrene hans peip i lommen til Gro eller Bjørn. Han sjekket ut sporet til Gro der hun hadde gått opp når hun la seg ut. Vi fortsatte videre og Storm slo på Ronny og fant han også.

Godt fornøyd med økta, men jeg merker jeg blir fort fryktelig frustert når jeg har Storm i kort bånd i søk, og klarer ikke følge med på signalene han gir.
Han var ikke interessert i lekene, men ville heller ha godbiter, selv om de er fryktelig mye kjekkere enn godbiter når vi er i snøen. Merkelig....
Tror også vi må være flinkere å ha med oss noe vi kan dekke oss med når vi er figuranter, slik at reflekser på kjeledresser ol. ikke lyser opp hele skogen og gjør at vi vet hvor figurantene er.

Ingen kommentarer: