søndag 15. februar 2009

Snø, figurantgroper og mennesker

Vi har vært til fjells og hjulpet til å få gjennomført vinterleiren til Rogaland Røde Kors Hjelpekorps. Jeg benyttet anledningen til å få trent bittelitt med Storm i tillegg. Vi dro opp torsdag ettermiddag, med tre stykker + bagasje + Storm i bilen. (Anne-Lise kalte oss; GroElinogIvars Taxi AS) Storm måtte dele buret med en av kassene med tingene sine i for at vi skulle få plass til alt. Vel framme var det en ellevill Storm som kom ut av bilen og sprang galmann rundt i snøen, rullet seg, lekte muldvarp mm..

Fredag gikk vi for å se på rundløypa til skredkurset og håpet på at de hadde en figurantgrop til låns på posten med utgraving av pasient. Men den var så utgravd at det var ingenting igjen av den. Men vi fikk oss iallefall en fin tur i solskinnet og Storm fikk litt miljøtrening på at mennesker over snøen i snøskred ikke skal være noe som helst spennende.


Lørdag sneik vi oss ut etter frokost (Jeg var med på kjøkken) og dro ned dit den store skredøvelsen skulle være på kvelden. Der var det flere flotte figurantgroper vi fikk låne. Anny, en av de som gravde skredet stilte opp som figurant og ble utstyrt med godbiter og leke. Storm krøp inn til henne i alle hulene uten noe som helst reservasjoner ( han hadde så vidt hilst på henne tidligere) og var mest interessert i leken hun hadde. Jippi, endelig liker Storm å leke med andre enn meg. Etter å ha funnet Anny tre ganger i forskjellige huler fortsatte Storm og søke i skredet. Han fant til slutt flere av graverene(skredmakarlauget, som vi kaller dem) helt øverst i skredet. Heldigvis var Hugo der og fikk gitt dem beskjed om å overse Storm, så han ikke fikk belønning for å finne noen over snøen. Jeg var litt for langt unna til å få gitt beskjed.


Jeg fikk ikke med meg selve skredøvelsen, da var jeg inne og laget mat. :-(


Søndag ble det bare tid til en gåtur på beina.


Storm fikk ellers masse miljøtrening på, ski, sekker, snøscooter og fikk hilst på masse forskjellige mennesker. Foreløpig synes Storm at det er kjekkere å springe etter scooterene enn å sitte på sleden. Han hopper av og springer logrende etter den scooteren som er lengst borte. ( Han er i det minste ikke redd dem) Jeg tror han forbinder lyden med pølsebiter, for i fjor vinter brukte vi mye tid på å sitte på scooteren med motoren på og spise pølsebiter.

Ingen kommentarer: