lørdag 28. februar 2009

Spor med forskjellig underlag

På trening i dag var vi bare 4 stk. Ronny, Morten, Gro og meg. Vi hadde hele Sviland for oss selv og kunne riktig kose oss. Jeg ville trene spor. Morten la ut ett spor for meg nede i sandtaket. Det Startet øverst på "marka" der nede, gikk ned og over grusveien i vestlig del av asfalten, så innom en moseflekk, før det gikk over asfalten langs med grusveien, inn på ett stykke gress, ut på grusveien over bekken, så forvant det inn i skogen der det følgte en rygg ett stykke og så sluttet på sørsiden av en liten bekk like ved "standplass".

Sporet fikk ligge i godt og vel 2 timer og 15 minutter, mens vi trente med Castro og Zack. Morten fulgte meg i sporet , noe jeg satte stor pris på.
Storm fant alle gjenstandene, bortsett fra en pille-eske. To apporterte han delvis og resten markerte han bare på. Han slo greit på sporet og gikk rett vei med en gang. Han fulgte det bra ned til grusveien. Da virret han endel og gikk tilbake i sporet flere ganger før han gikk over grusveien og fant neste gjenstand på moseflekken. Så virret han endel igjen før han kom igang over asfalten. Her gikk han sikksakk,men i følge Morten var det i sikksakk langs der han hadde gått. Når han kom på gresset brukte han litt mindre tid på å finne fortsettelsen, og det samme gjaldt når han kom ut på grusen igjen i det vi gikk over bekken. Her ville han helst ned i bekken og drikke. Men vi fortsatte. Han fant greit igjen sporet når vi kom over i terrenget igjen, men det var her han gikk over den ene gjenstanden. Så fulgte han sporet bra og fant slutten. Han stoppet opp og koste seg godt med godbitene. Når det var tomt, ville han helst fulgt sporet videre tilbake til bilene.
Alt i alt var jeg godt fornøyd med sporet og Storm sin innsats. Takk for god hjelp Morten. Jeg ser at når sporet har ligget en stund, så går han seinere og er mer konsentrert. Da er det også lettere for meg og lese han, og klare se når han er av sporet. Når han er av sporet så gjør han en av to ting, enten går han tilbake og senker farten enda mer for å finne det igjen, eller så øker han farten og springer litt i alle retninger. Sporet var ca 300-400 meter.
Jeg må være mer nøye med å holde han igjen ved overgang fra ett underlag til ett annet, slik at han ikke får sportap og må finne det igjen, og vi må fortsette med å få opp interessen for gjenstander i sporet.

Ingen kommentarer: