lørdag 21. mai 2011

Skudd og sånt

Jeg visste at jeg hadde en skuddredd hund, men jeg trodde jeg skulle se det bedre enn jeg gjorde i dag. Vi har vært i Svartemyr (Vatneleiren) og trent i dag. Der var det folk på skytebanen og masse skyting. Den kom i perioder og Hugo sa at de skulle være stille mellom 11.30 og 14.00. Det stemte ikke for når det som nest siste hund ble Storms tur var det nok av lyd. Storm så ikke stresset ut i buret i bilen og kom ut av bilen midt i en skuddsalve. Han så ikke livredd ut når han han kom ut, bare at han tisset,snuste over alt, og peste etter en kort stund. Vi gikk ned til der runderingsløypa startet. Jeg ville trene en kort rundering, med bare funn, der meldingen var det viktigste. Han skulle først ut på Paul, på en åpen mark. Han fikk god påvirkning, men sprang bare halveis ut, snuste, mm. Til slutt etter flere forsøk så var han helt ute og tok meldingen med hjelp. På andre siden lå en ny figurant (Dan, tidligere politi) for Storm inne i skogen. Her sprang Storm greit ut med og tok bittet uten hjelp på alle slagene. På Pauls side fortsatte Storm å oppføre seg rart og ikke ville ut og ikke var han særlig interessert i Paul heller. Jeg syntes egentlig dette var fryktelig rart. Men han fikk nå gjennomført noen meldinger.

Etter lunsj hadde vi en ny økt. Nå hadde det vært stille i ca 1 time og det var ingen skyting mens vi holdt på. Jeg ville trene meldinger på den siden (den åpne marka) der Paul hadde vært i første økta. Storm oppførte seg som en annen hund denne økta. Jeg fikk lettere kontakt med han og han lystret meg bedre.( Han hadde heller ikke noen snuse/tisserunder. Han sprang ut med god fart, meldte uten hjelp og hadde stor fart ut igjen til figuranten. Denne gangen var det Morten som var figurant. Siste slaget måtte han i tillegg søke en stund før han fant figuranten.

Senere hadde jeg en siste økt der Morten var figurant. Denne gangen var det på ny masse skudd. Storm hadde samme atferden nå som i første økta( snusing, tissing, pesing og forsøk på å finne noe å drikke mm) Han viste vel kanskje endel dempende signaler. Jeg ville trene på innkomsten og hadde satt Helen til å klikke når Storm kom inn og holdt bittet når han kom helt bort til meg. Vi stoppet etter ett par meldinger, da det ikke gikk særlig godt. Vi fikk likevel avsluttet med en som var bra.

Tydeligvis har dagens trening tatt på, for Storm har snorket siden vi kom hjem. Neste gang jeg er i Svartemyr og det skytes blir det lydighetstrening og leking, der vi nærmere oss lyden tenker jeg.

Ingen kommentarer: