søndag 1. august 2010

Sportrening våren/sommeren 2010

Etter å ha fått beskjed fra Sylvelin at vi burde ta en pause fra melding/runderingstrening så fant jeg ut at vi fikk gå litt spor. Hun mente at Storm sikkert var overtrent på melding og det kan nok stemme, for når jeg tok en "stikkprøve" nå i helga var han mye mer gira på meldingen enn han var da vi avsluttet meldingstreningen i vår.

Vi har trent både sporoppsøk og "seine" spor. Sporene har variert både i underlag, lengde og hvor lenge de har ligget.

De kjekkeste sporene vi har gått har vært:
- 1,4 km langt spor, liggetid 4-5 timer i sol. Underlag lyng, mose, stein mm. (Høyfjell) Stedet var ved Skykula. Vi brukte 40 min? og fant alle gjenstander + slutt. Når vi så på sporloggen etterpå hadde vi fulgt sporet nøyaktig hele veien.
- 6-700 meter langt spor, liggetid 5-6 timer, Underlag, lyng, mose, gress, steinur, fjell mm. Stedet var på nordsiden av veien ved hytta på Tjørn. Vi fant også her alle gjenstandene + slutten. Også her hadde vi gått nøyaktig ifølge sporlegger (Kaare) Også her sol.
- Overnattaspor og ett sikksakkspor i endel vind på samlingen på Tjørn.
- 4-500 meter langt spor med vinkler, forskjellig underlag og hunder luftet midt i sporet. Stedet var på Sviland. Underlag; gress, grus, gress, grus, asfalt, grus, gress. Liggetid ca 4 timer tror jeg. Sol. Dette sporet hadde vi med oss sporlegger på. Uten henne (Ritva) hadde vi nok strevd mye mer ved overgangene mellom underlag.
- 3-400 meter grusspor på Forus. Her gikk Storm bra på den grovest grusen. Der det var fin ny sand, strevde han litt mer og virret mer.

Det jeg ser vi strever med i sporet er:
- starten; enten vi tar sporoppsøk eller jeg setter Storm rett på sporet, så er han "kjempehøy" og ukonsentert i starten. Det virker som han er så "gira" på å gå spor at han ikke klarer konsentrere seg.
- sporoppsøk i nærheten av vann eller på myr.
- overgang mellom forskjellige underlag.
- bedre markering/apportering av gjenstandene vi finner.
- enkelte ganger fart og konsentrasjon. Han har noen ganger høy fart og virrer litt i sporgata, da er det vanskelig å lese han, men jeg har lært etterhvert at han går spor da også. Synes likevel at tempoet enkelte ganger burde vært lavere og nøyaktigheten bedre.
- Forstyrrelser. Storm lar seg noen ganger forstyrre av andre ting som skjer rundt oss og andre ganger ikke, uten at jeg klarer se hva som er mønsteret i det. Det kan være alt fra biler, sykler, folk til vann/bekker eller spennende lukter.

Ingen kommentarer: