mandag 31. august 2009

Dyranut 2009

Hjemme igjen etter flere kjekke dager på Dyranut. Storm og jeg trente overvær alle dagene. Og det trengtes. Storm er fryktelig avhengig av meg når han går overvær. Det er han fortsatt. Det går noe bedre på "enkle" overvær med jevn vind der ferten ikke forsvinner. Da springer han ut uten å sjekke med meg.

Når det blir litt vanskeligere og ferten forsvinner eller varierer så sjekker han med meg hele tiden om det er rett det han holder på med.
Ett av de andre store problemene er at han belønner seg selv med spor viss han kan.

Vi har mye å jobbe med der, så nå blir det overværstrening hele tiden fremover til apporten sitter så bra at jeg kan begynne med melding.

I tillegg må jeg jobbe med å å finne den absolutt beste belønningen. Leking er kjekt, men bare i svært korte perioder og det er heller ingen leker jeg har funnet så langt som han er desperat etter mer enn to -tre gangers lek. Da er godbiter bedre, men han er rask til å skifte mening om hva som er beste godbiten.
( på onsdag var han helt desperat etter fiskekarbonader, men på fredag på dyranut så var de ikke spennende i det hele tatt) Nå skal det også nevnes at Storm har virket noe syk siden vi kom hjem og ikke spist noe, så det er mulig at alle godbiter var litt kvalmende spesielt i går.

Jeg har fått mange gode og konkrete tips om hvordan jeg skal gjøre både ift. sporsuget til Storm, hvor avhengig han er av meg mm. Jeg takker for dem alle og skal prøve å huske dem når jeg står i samme situasjoner neste gang.
Det har vært en utrolig lærerik helg for meg og sikkert også for Storm.


Alle gode råd og tips om belønning mottas med takk. (For det er vanskelig å sende en sekk med spor ut med figurantene)

Og så har jeg observert noe som jeg ikke helt skjønner. Storm er mye flinkere til å apportere både gjenstander han finner og det jeg ber han om når det er andre hunder tilstede, enn han er når det er mennesker som forstyrrelser. Dette har jeg sett flere ganger når vi har vært på tur med enten Bizzo eller Gismo. Det samme gjelder leking med hvilken som helst leke. Storm er fryktelig mye mer opptatt av baller, pipedyr og pinner for den saks skyld dersom noen andre introduserer dette når Bizzo eller Gismo er tilstede. Og det er ikke alltid det er meningen at han skal få fokus på leken. Noen som har en god forklaring på det ???

Ingen kommentarer: