lørdag 23. oktober 2010

Rundering igjen..

Jeg har vært flink jente og bare trent rundering de siste ukene. Dette har blitt kjekkere og kjekkere og jeg har følt vi har fått til de vi skulle. Jeg synes vi sakte men sikkert har blitt bedre og bedre, men ikke i dag. I dag skulle jeg egentlig dratt til Tjørn og trent, men der var det mye snø og ingen på samlingen som hadde tenkt å rundere, så det ble Vigreskogen i stedet. Jeg dro avgårde etter å ha tatt noen hodepinetabletter. (Hadde ikke C-kurset vært så nært forestående hadde jeg nok hoppet over hele treningen).
Siden de siste treningene har gått greit med tanke på både blindslag, meldinger og passeringer, så ville jeg begynne med ett blindslag, så passering og melding på figurant på 2. slaget. Allerede på første slaget skar det seg og Storm var tilbake i lukte, snuse, ikke høre på mor-moduset, som han var i før vi startet opp med opplegget med "speedrundering/passeringstrening mm." Etter litt mer kluss gikk vi over til nesten ren meldingstrening og fokus på hvordan jeg var på midtlinja. Jeg var nok ikke helt mottagelig for veiledning og heller ikke fokusert, for det var ikke akkurat noe særlig samarbeid å vise, men jeg tror vi klarte iallefall en bra melding inne hos meg på midtlinja.
På 2. økta ville Sylvlin og Hugo at vi skulle trene litt lydighet før vi gikk inn i skogen. Med en mer og mer frustert og etter hvert sint (ikke på hunden),og til slutt temmelig lei/sur hundefører(meg) og en hund som til å begynne med var svært opptatt av den fremmede schæferhannen i "lilleskogen" ble ikke det heller noe vellykket sak. Jeg forstår jo at jeg har litt å jobbe med ift. lydighet, som også vil hjelpe på ift. runderingen, så jeg skjønte poenget dems. Men det var ikke det jeg ville trene på i dag.
Så etter litt diskusjon frem og tilbake, fikk jeg til slutt viljen min og fikk en økt med ren passeringstrening og rett i lek hos figuranten. Han fikk også ett par blindslag inni der. Jeg var roligere og mer konsentrert nå, og fikk gode tips om hvordan jeg skulle bruke kroppen min for å styre han. Denne økta gikk mye bedre og både Storm og jeg var mer fokusert. Han kom når jeg ropte på han , til tross for at han blant annet var på vei ut i ett gjørmehull på midtlinjen for å drikke. (ikke helt sant, han ville ikke gå fra figuranten den ene gangen)

Da jeg kjørte hjem (fortsatt med dundrende hodepine) kjente jeg litt på at viss jeg skulle bruke dagens økter som målestokk, så hadde vi ikke hatt noen fremskritt siden første helga med C-kurs. (og da kunne vi se langt etter å noen gang klare C-runderingen eller noen som helst annen rundering for den saks skyld)
Men for å holde motivasjonen oppe på at dette er gøy så vil jeg heller bruke tirsdagens økt som målestokk, og da har vi kommet ett godt stykke på vei. På tirsdag meldte han greit på figurantene, avleverte melding fint hos meg, og hadde fine passeringer og blindslag. (onsdagens økt var også en del bedre enn i dag).
En kjekk ting jeg sitter igjen med er at han ser ut til å synes at ukjente/nye figuranter er veldig kule, spennende og kjekkere å stjele godbiter av enn de "vanlige" NRH-figurantene. Det har jeg for så vidt sett før også og det lover jo godt ift. å finne virkelige mennesker som er savnet. Det var en "ukjent" figurant han ikke ville gå fra når jeg ropte :-).

Ingen kommentarer: