tirsdag 8. september 2009

Fellesdekk uten hopp og sprett :-)

I dag var vi igjen på Tananger og trente lydighet. Anne Lise og Gismo var ikke med i dag. Gismo stakkar er syk..
Da jeg kjørte fra Sandnes regnet det og blåste ganske godt, så jeg tenkte at jeg nok ble alene på treningen, men det ble jeg ikke. ( Dessuten regnet det selvsagt ikke i Tananger)

Jeg trente endel "enkeltdekk" med Storm til og begynne med, samt litt apportering. Etter en stund kom det flere til og det ble tid for en fellesdekk. Denne gangen plasserte vi oss tvers over fotballbanen ca på midtlinja av banen( heter det forresten midtlinja?). Storm og jeg plasserte oss helt ytterst i rekka og et godt stykke fra nestemann. Storm har hatt en tendens til å sprette opp og ville leke med sidemannen.
Jeg tror ikke Storm helt skjønte hva vi holdt på med, for han virret endel først. Men jeg fikk kontakt og fikk lagt han i dekk. Han lå fint gjennom hele fellesdekken og også når jeg gikk en runde rundt han og opp ved siden av han før han fikk kommandoen sitt opp. Gjett om jeg var fornøyd med han.

Det var flere hunder Storm ikke har møtt før, så han var til tider mer interessert i å se på dem, enn å se på meg, men det var enklere enn det har vært tidligere å oppnå kontakt med han.

Han var også stort sett flink med apport og hold fast, spesielt når Bizzo og Bina kom i nærheten av oss. Han forsøkte til og med å apportere merkebåndet som hang fast i glidelåsen på vesten min... Men jeg tror at vi fortsatt trenger å trene både hold fast og apport med bare mennesker tilstede som forstyrrelser. Av en eller annen merkelig grunn så er det mye vanskeligere for Storm å få til riktig, enn med hunder tilstede. Det er mulig at jeg oppfører meg annerledes og blir litt usikker eller noe i den retningen og at han merker det og dermed ikke gjør som han skal. Så da er det vel riktigere å si at jeg må trene på apportering med bare mennesker tilstede som forstyrrelser.;-)

Ingen kommentarer: