søndag 6. september 2009

Flink hund ...

I går var det lørdagstrening på Sviland. Flere hadde vært på leiteaksjon, så det ble en lang morgenkaffi og masse prat før vi begynte. Jeg skulle legge ut ett spor for Paul. Han ville ha ett på +/- 1 km. Siden jeg vet at jeg kommer ut av tellinga dersom jeg skal telle skritt og ikke har metermål i hode (iallefall ikke inni tett skog), så tok jeg med meg GPSen. Jeg gikk og gikk og gikk og syntes jeg ikke kom av flekken når det gjaldt antall meter på GPSen. Etter en stund oppdaget jeg at den påstod at jeg hadde stått stille i 15 minutter og at det var flere steder av sporet som den ikke hadde logget. Kort fortalt sporet ble lengre enn det skulle og de begynte å etterlyse meg fra Standplass da jeg hadde vært borte i en time. Jeg hadde ikke gått meg bort, jeg strevde bare litt med å få lagt fra meg slutten og komme tilbake uten å krysse mitt eget spor.
Når jeg kom tilbake ble det lunsjspising og mer kaffe..
Etter lunsj fikk Storm og jeg en økt med overvær igjen. Vi gikk helt rundt til gården og opp stien som vi noen ganger runderer på inne i skogen. På veien møtte vi flere, blant annet en bil som Storm fryktelig gjerne skulle vært inni. Det satt noen gamle mennesker inni der som så riktig så hyggelige ut syntes han.
Jeg lot han gå løs etter vi hadde passert bilen og ga han kommandoen "finn mann". Han var i søksmodus og været etter fært flere ganger. Da vi rundet svingen nede med gården der det går en kjerrevei/sti inn i skogen til venstre og grusveien går rett frem, så fikk Storm ferten av Paul. Han stakk avgårde men måtte springe litt frem og tilbake før han kom inn i fertsonen igjen og fant Paul ca 50 meter fra stien som går tilbake til standplass ( Det må vel ha vært 150-200 m). Han har ikke møtt Paul før som figurant, men hadde ingen reservasjoner for han og så ut til å kose seg en hel haug.
Da vi kom ut på stien igjen fikk han på ny kommandoen "finn mann" og søkte etter min mening bra videre. Da vi kom til myra fikk han ferten av noe (Krissi) og krysset litt frem og tilbake før han fant henne. Han sprang rett gjennom myra uten å stoppe for å drikke. Ganske fornøyd med han der.
Han måtte selvsagt en tur uti myra på vei tilbake. Han strevde veldig med å komme seg opp igen og ristet selvsagt alt sørpa utover meg. (Gentleman som han er så har han sluttet å gjøre det på andre)
Vi måtte krysse en gang tilbake igjen før han fant Ritva, men til gjengjeld sprang han litt mer rett på henne enn de andre to. Og med henne lekte han med pipedyrene og ikke godbitene :-).

Jeg fikk blant annet tilbakemelding på at han virket mye mer selvstendig i søket enn jeg hadde beskrevet han og jeg etter hvert burde begynne å trene patruljesøk og gå med han i bånd og slippe han når han markerte overvær/fert.

Godt fornøy med økta og tilbakemeldingene jeg fikk.

Ingen kommentarer: