tirsdag 1. desember 2009

Er det kanskje en ide å høre på kloke mennesker av og til?

Ja, det er vel det. Men gjorde jeg det på lørdag? Nei. Jeg hadde satt meg i hode at jeg ville forsøke på Appellprøven før jul. Egentlig ikke verdens beste ide, når jeg ser på det sånn i ettertid. Jeg er irriterens sta enkelte ganger.(irriterende selv for meg)
Jeg burde allerede når jeg fikk vite at vi skulle til Vigreskogen for å forsøke oss tenkt at dette var en dårlig ide. Jeg har med vilje trent endel lydighet(utenom treningene) de stedene vi trener, for å lære Storm at dette er også noe vi gjør der. Dette har jeg ikke gjort i Vigreskogen. I tillegg er dette ett sted sammen med et sted ved vannet ved hytta der Storm tar fullstendig av. Og vi har til nå ikke har hatt noen særlig vellykkede treninger av noe slag i Vigreskogen. Det neste var at hundene som skulle være forstyrrelser er hunder Storm er fryktelig interesserte i. I tillegg var jeg ikke særlig motivert selv.
Men dette er bare utenforstående ting som ikke burde hatt noe å si dersom vi hadde vært godt nok forberedt.
Når Storm gjorde alt annet enn å legge seg på fellesdekken (som å snuse, tisse på stolper osv.) så burde jeg tatt hintet og sagt at jeg ville forsøke en annen gang. Men idiotisk sta som jeg er så skulle jeg absolutt fortsette.
Fri ved fot gikk ikke særlig bedre. Storm "stormet" rundt og var ikke i nærheten av fot en gang.
De to siste øvelsen gikk noe bedre men ikke godt nok. Storm var fortsatt mer opptatt av alt annet enn det vi skulle gjøre. Han apporterte på andre forsøket, men hadde endel hopp og sprett og risting av gjenstanden før han kom på plass og ga den fra seg, så den ble heller ikke godkjent. På innkallingen "måtte" han bare bort og snuse på Bina før han kom inn. Noe som gjorde at jeg ropte på han en gang mer enn det som står i reglementet.
Jeg fikk endel tydelige hint om at det kanskje kunne være lurt å stoppe, men av en eller annen grunn ( som jeg i ettertid ikke helt forstår) så skulle jeg absolutt fortsette. Og jeg er fullstendig enig i at jeg ikke fikk noe godkjent selv om de to siste øvelsen iallefall var i næreheten av å være godt nok.
Men jeg har nå lært en masse av det. Det viktigste av alt er: jeg må trene mye,mye,mye, mye mer kontakt. Og jeg må trene kontakt med NRH-forstyrrelser(NRH-hunder, NRH-biler og NRH-mennesker). I tillegg har jeg lært at det kan være lurt å høre på de som kan litt mer enn meg. (Jeg vet ikke alltid best, selv om jeg liker å tro det).
Ellers så fant jeg ut av en masse detaljer jeg må trene på; hvor jeg har hendene mine, tegn jeg gir, at jeg må få byttet apportkomandoen fra takk til apport, å etter hvert trene uten førerline når det er forstyrrelser i nærheten. Og sikkert en masse, masse andre småting.
Men viktigst av alt, så må kontakttreningen generaliseres mye bedre enn det den er nå. Storm er flink på kontakt uten forstyrrelser, men det hjelper jo lite.

Jeg må innrømme at jeg synes at lydighetstrening er sånn passe lite spennende. Så jeg har vel kanskje drevet med halvhjertet trening og ikke vært systematisk nok. Men lørdagen har i det minste gitt meg en stor porsjon motivasjon for å gjøre en skikkelig og systematisk jobb i treningen til neste gang jeg forsøker. ( Og det har jeg ikke tenkt skal være i 2009)

De av dere som var tilstede så sikkert enda flere ting jeg bør trene på, tips og råd mottas med takk. Nina H. har allerede gitt meg noen gode råd som jeg er takknemlig for. Dere andre som har sett Storm og meg sammen i andre sammenhenger har sikkert også råd å komme med.

Ingen kommentarer: