søndag 16. november 2008

Regn, snø og litt sportrening på Gilja


I tilfelle noen lurte, så plaskregnet det på Gilja fredag og lørdag. Så begynte det å hagle og søndag formiddag snødde det.
Storm og jeg var med skredgruppa til Rogaland Røde Kors der oppe i helga.
Vi fikk gått spor både lørdag og søndag, samt flere turer. Og Storm fikk for første gang spor som jeg hadde lagt. Storm gjorde også ett iherdig forsøk på å skaffe meg en SM (ortovox eller barrivox), men jeg måtte dessverre levere dem tilbake hver gang han hadde funnet en av de som var blitt lagt ut. (nok ett bevis på at han vil bli lavinehund. Han har også ett meget stort ønske om å bære rundt på spaden og søkestanga mi dersom han finner dem her hjemme)
På lørdagen gikk Storm to korte spor i lyngen som jeg hadde lagt ut. De hadde ligget 1,5 timer i plaskregn før vi gikk. Storm fulgte dem flott, men gikk over en gjenstand i hver av dem. I det ene sporet ville han helst bære gjenstanden med seg videre i sporet istede for å gi den til meg.
I det andre sporet fulgte han det helt, men han gikk over slutten og fulgte sporet mitt tilbake til døra istede.
Disse sporene sprang han og fant og begynte å gå dem, både sent lørdags kveld og søndags morgen når jeg luftet han.
På søndagen fikk han to sporoppsøk og to korte spor. Disse hadde også ligget 1,5 timer. Det første sporoppsøket rotet han på. Han søkte verken sporet eller baksporet. Tror muligens han ble distrahert av at det lå så nærme parkeringsplassen der skredgruppegutta øvet seg med SMer som pep i alle retninger. ( bildet er av SM-treningen)
Det neste sporoppsøket valgte han rett vei med en gang, gikk av det i en dam, men fant det igjen og fant slutten, meget fornøyd.
Sporene gikk bedre. De fulgte han bra. Det var litt snø, så jeg kunne se at han snuste oppi sporene mine. Også denne gangen gikk han over noen av gjenstandene i sporet. Det andre sporet gikk over en grusvei. Der slet han litt med å finne fortsettelsen og gikk tilbake til terrenget og fant det igjen flere ganger før han kom over grusveien.

Jeg må fortsette å trene på gjenstander i sporet, på sporoppsøk og på skiftende underlag. Videre må jeg være flinkere til å la Storm jobbe. Han er ganske konsentrert i sporarbeidet. Jeg var mer utolmodig når jeg selv hadde lagt dem og visste nøyaktig hvor de gikk enn jeg har vært tidligere.

Det var nok ikke de enkleste forutsetningen for Storm, med svært vått underlag og endel nedbør som kom etter at sporene var lagt. Jeg glemte også å ta hensyn til vindretning, men det så ikke ut som at Storm fikk overvær av sluttene. Bortsett fra den på det sporoppsøket vi ikke fikk til. Den fant han etter det andre sporoppsøket og det første sporet, da vi var på vei til starten på det siste sporet. :- ) Han var meget fornøyd over å finne en belønning i veikanten, jeg var mindre fornøyd med at han fant den uten å ha fortjent den.

Ingen kommentarer: