søndag 2. november 2008

Spor og masse kjekke tisper

I går var vi på trening på Dale sammen med Nina, Helen, John og Steffen. Vi var litt tidlig ute. Det var Nina og Helen også, så Storm fikk en springetur med to av yndlingsdamene sine ( Bina og Mist) før treningen startet. Etter den lille turen, måtte han sitte fint ved siden av meg og se på at Bina og Mist hadde fellesdekk med skjult fører. De var kjempeflinke selv om det var en "liten" valp der.

Nina la ut ett spor til meg og jeg ett til henne. Hun la godbiter på endel av gjenstandene denne gangen. Sporet lå på venstresiden i "runderingsløypa". Sporet fikk ligge i godt og vel 1,5 timer før vi gikk det. I mellomtiden sendte vi John ut på en praktisk oppgave. "Ekteparet"; Steffen og Helen hadde forvillet seg vekk da de plukket sopp på vei opp mot Dalevann. Vi fikk også trent litt mer lydighet mens vi ventet.
Det kom en god del turgåere med både barn og hunder forbi. Vi ba dem fint om å ikke ødelegge sporene våres. Og det viste seg at det hadde gått helt fint til tross for våre bekymringer for pølsebiter i skogen og løse hunder.
Nina fulgte meg i sporet. Det satte jeg stor pris på. Da fikk jeg god veiledning underveis og ble ikke fullt så oppgitt når jeg syntes Storm virret.

Vi var på vei til å starte ett sporoppsøk da en stor kjekk Newfoundlandstispe kom og ville hilse på. Etter en litt lenger enn ønsket, men koselig prat med eieren forsøkte vi igjen. Storm gikk litt frem og tilbake og slo til slutt på sporet. Og det rett vei ! Flink gutt. Han hadde noe større fart denne gangen en på Gravdal i regnet. Derfor merket jeg også bedre når han var av sporet. For da gjør han som Nina fortalte meg og senker farten og er svært konsentret. Han fant første gjenstand og markerte den. Han gikk over kun en gjenstand og det var en stor medisinboks. Det var kun en gjenstand han apporterte og det var en liten fiskematboks på størrelse med en boks vi har øvd med hjemme. Vi gikk igjennom endel skog og kom ned til en liten sti. Der gikk han av sporet og fulgte stien. Regner med at han fant ett annet spor. Når han ikke fikk lengre line kom han tilbake og fant igjen Nina sitt spor. Det gikk over stien og videre ned til en ny sti. Her fulgte han stien rett vei ( der Nina hadde gått) og skar av rett plass der hun hadde gått av stien igjen. Vi gikk videre over noen svaberg. Her mistet han sporet og jobbet masse for å finne det igjen. Han fant baksporet og gikk det en 10-20 meter før han snudde og gikk tilbake til svaberget. Så mistet han sporet igjen, men denne gangen jobbet han til han fant det rett vei.
Nå nærmet vi oss slutten. Storm fulgte sporet rett forbi slutten, så vi måtte stoppe han for at han skulle få belønningen som befant seg der. Han var meget fornøyd og tok med seg boksen og lekte med den når den var blitt tom.

Det ble tid til enda litt mer lydighetstrening da vi kom tilbake.
Før vi dro hjem fikk vi oss en ny tur med de to kjekke damene. Og de fikk også badet og svømt litt i badevika. Brr... Det så fryktelig kaldt ut, men de så ut til å storkose seg.

Tror det viktigste i sportreningen videre er å få tilbakemelding på hvordan jeg er i sporet med Storm, for han er flink nok.

Ingen kommentarer: